Teknisk drift og lagring i Norge

Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale på tlf  66 85 90 00 

Smart Solution AS - Billingstadsletta 83 - N-1396 - Billingstad -     Tlf: +47 66 85 90 00       Email: info@smrt.no     

Nyheter fra Smart Solution AS

Siste nytt fra SmartSolution AS din asp leverandør

Datalex er tilgjengelig og oppgradert

Datalex er nå oppgradert - for en bedre hverdag!

Vurderer du å anskaffe eller bytte administrasjonssystem - les litt om Datalex her:

Les mer om Datalex her!

GDPR - vi er forberedt, er du og bedriften klar?

GDPR - vi er forberedt, er du og bedriften klare?

Fra 25. mai 2018 skjerpes kravet til personvern for norske og europeiske virksomheter med et nytt EU-lovverk. Det vil påvirke alle bedrifter i alle sektorer. Det betyr at lovverket blir tilpasset et stadig mer digitalisert samfunn, men også at man kan risikere bøter for å la være å følge dem.Først og fremst betyr det nye regelverket at man må ha kontroll på dataene sine. De mest vesentlige punktene i det nye lovverket er retten til å bli glemt, rett til dataportabilitet, krav til personvernombud, lovkrav om internkontrollrutiner, dokumentasjonskrav, krav til databehandlere og krav til personvernerklæringer og samtykker.

I praksis betyr det at GDPR direktivet er et samarbeid mellom deg som kunde (behandlingsansvarlig), oss som it-driftsleverandør(databehandler) og programvareleverandøren du benytter (saksbehandlingssystemet). Som databehandler har vi i Smart Solution forberedt oss på dette lenge, og vi vil sørge for at du får en databehandleravtale i henhold til lovkravet fra oss (du bestiller databehandleravtale fra Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.


Fordeler for kunder hos Smart Solution
Fordelene med ASP tjenester er at både PCene (Desktop'en) og og filserveren er en del av ASP tjenesten. Derved er hele lokalnettet og PCene sikret, en stor fordel når du trenger tilgang til personsensitive data når du er utenfor kontoret. Brukere av lokal eller skybasert programvare brukt fra lokale PCer må sikres dette utstyret om det skal benyttes utenfor kontoret. Det kan bli kostbart.

Vi har laget en kort orientering, med noen eksempler på hva de skjerpede personvernreglene som gjelder fra neste år vil bety i praksis.

Kontroll på data - personvern - retten til å bli glemt - rett til å få med seg sine data
Først og fremst betyr det nye regelverket at man må ha kontroll på dataene sine. De mest vesentlige punktene i det nye lovverket er retten til å bli glemt, rett til dataportabilitet, krav til personvernombud, lovkrav om internkontrollrutiner, dokumentasjonskrav, krav til databehandlere og krav til personvernerklæringer og samtykker.

Håndtering av informasjon
GDPR direktivet krever at dere har et aktivt forhold til hvordan dere oppbevarer, behandler og sikrer personsensitiv informasjon, og vil i praksis gjelde all klientinformasjon. Kravene i GDPR direktivet om utlevering av data, retten til å bli glemt samt dataportabilitet kan utløse behov for nye rutiner internt hos dere. Kanskje vil det også utløse nye krav til funksjonalitet i programvaren du benytter. Da er det viktig at de respektive programvare-leverandørene er på banen for å utvikle dette.

Spesielt vil det være to områder som blir viktig:

- Sikre at ikke data kommer på avveie.

Herunder

a. Din praksis med passord og sikring av datatilgang

b. Din praksis med hvordan data blir synkronisert til lokalt utstyr som blant annet bærbare PCer og mobiler, og til eksterne skybaserte lagringsområder.

- Hvor og hvordan du oppbevarer data.

Samtidig må du utpeke hvem som er ansvarlig for databehandlingen og dokumentere hvordan dette håndteres. Som eksempel under punkt 2 må du kunne svare på hvordan du skal møte en klients rett til å bli glemt. Er informasjonen som klienten ønsker slettet lagret i Outlook, kan det være problematisk å møte et slikt krav. Om slike data heller oppbevares i et saksbehandlingssystem, vil du trolig kunne håndtere kravet enklere. Det er med andre ord på tide å stille seg de riktige spørsmålene allerede nå!


For å ivareta den delen av GDPR direktivet som vi som databehandler kan gjøre noe med, er følgende klart:

1.Generell datasikkerhet

2-faktor autentisering for generell økt påloggingssikkerhet for alle brukere.
Det vil si at man ikke kan logge inn til dine data om passordet kommer på avveie uten en bekreftelse fra mobilen.

2. Informasjonsbehandling

Lokalt datautstyr (PC, lokalt e-post program, mobiltelefon og nettbrett skal som hovedregel IKKE settes opp til å synkronisere e-post eller personsensitive data mot Smart tjenesten. Om du likevel ønsker dette, må du bekrefte at mobiltelefon,bærbare PC' og nettbrett som er utenfor avlåst kontorlokale er:

i.   beskyttet med passord eller fingeravtrykks-autentisering
ii.  beskyttet med aktiv antivirus og brannmur løsning
iii. aktivert for fjernsletting om utstyret skulle komme på avveie, og gjøre deg kjent med denne løsningen.

Ikke benytte eksterne skybaserte lagringsområder uten å en databehandler-avtale med den respektive leverandøren som sikrer at du er innenfor GDPR direktivets krav.

Smart Solution leverer progamvareløsninger som administrere rettigheter på mobiltelefon, nettbrett og bærbare/stasjonære PC'er. Kontakt oss for tilbud på dette.


Under finner du en artikkel fra digi tidligere i år som beskriver de nye reglene litt mer i detalj:

Trykk her for å lese artikkel på Digi om GDPR disse 5 tingene må dere ha stålkontroll på!

MERK: Dette er IKKE en juridisk betraktning, men vi har her prøvd å trekke frem områder som er særlig aktuelle for våre kunder. Søk bistand i god tid - vi kan evnt bistå med kontakt til kompetente ressurspersoner/bedrifter som kan bistå dere. 

Brukertips

Microsoft Windows XP – ikke lenger støttet fra Microsoft

Microsoft Windows XP operativsystem er ikke lenger supportert av Microsoft, noe som betyr at sikkerheten ikke lenger er ivaretatt. Vi stopper derfor og supportere dette da vi ikke kan garantere at oppkoblingsprogramvare mot Smart tjenesten støtter, eller gir den ønskede ytelse og sikkerhet over tid. Microsoft har sluttet å sende ut programoppdateringer til 

 

Windows XP.

Hvilke valg har jeg? - oppgradere eller kjøpe ny PC?
For de brukere med en PC som benytter Windows XP, så er det enkleste å bytte ut maskinen og kjøpe ny maskin med nytt operativsystem. Windows lar seg også oppgradere.

 

Iphone – reduser strømforbruket med noen enkle steg

Iphone, her er en link til noen tips som gjør at batteriet holder lenger

 

Oppgradere Citrix klient på lokal PC/Mac

Med jevne mellomrom kan det være fornuftig å oppgradere Citrix klienten på mac eller PC.Her er adressen for å laste ned ny oppdatert programvare: receiver.citrix.com (må gjøres fra lokal maskin)

Slik oppdaterer du for PC:

Det er forholdsvis enkelt å oppgradere Citrix klient/programmet på en PC, last ned ny klient og installer den. Om du får spørsmål om å fjerne det gamle programmet svarer du ja til det.  Re-start så din PC.

 

Slik oppdaterer du for Mac:

Først laster du ned nytt program. Steng så ned Safari eller Firefox (disse må være lukket når du gjør dette) Dobbeltklikk på programmet, og du får du to valg;

Fjerne og installere 

– velg først fjerne

– når den er ferdig med det, dobbelt klikker du på installere.

Programmet sluttfører så installasjonen.Re-start så din Mac

 

Antivirus på lokal PC

Vi tilbyr abonnement på antivirusprogram for å beskytte lokal PC. Vi bistår med installasjon og det koster kr. 30.- pr.mnd/PC. Vi benytter Panda Antivirus. Vi sender link til programmet og det kan da lastes ned og installeres, om bistand er påkrevet så vil Panda sine Norske teknikere hjelpe til, så blir det i orden på 1-2-3!

Bestilles på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Prisendring fra 1. juni 2014

 

Det skal bare virke

Vi leverer komplette IT-løsninger tilpasset store og små firmaer

Vi leverer alle IT tjenester du trenger for å få en effektiv arbeidsdag. Vi har siden 2004 levert skyløsninger til små og mellomstore bedrifter, vi løser bedriftens behov om du er enkeltmannsforetak eller mange ansatte. Vi har i dag kunder med 1 til 50 ansatte, ingen bedrift er for liten. Mange av våre kunder startet opp som enmannsforetak og vokser til større bedrifter.

 

Trygg og enkel hverdag

Vi tar hånd om dine IT behov og sørger for at du kommer sikkert og trygt i gang. Med personlig service og ett kontaktpunkt – blir din IT-hverdag forutsigbar.

 

Frihet til å jobbe hvor du vil

Med skytjenesten Smart (ASP) kan du arbeide trygt fra og utenfor kontoret. Med tilgang til internett fungerer tjenesten uavhengig av om du ønsker å benytte PC, MAC eller nettbrett. Du har tilgang til vår vakttelefon med teknisk kompetanse hele døgnet. Med gode back-up rutiner sikrer vi at ingen data går tapt. Våre kunder sikres i tillegg med spamfilter og antivirusprogramvare.

 

Effektiv og lønnsom drift

Smart er tilpasset bedrifter fra 1-60 ansatte. Løsningen er ferdig installert og kan tas i bruk umiddelbart. Vi sparer deg og din bedrift for tid og ressurser på IT-drift, vedlikehold, programvareoppdateringer og sikkerhetskopiering. Forutsigbar kostnad hver måned!

 

Hvordan virker løsningene

Smart tilbyr IT-løsninger som vokser i takt med din bedrift. Vi tilbyr alt fra Officepakken inkludert e-post, til drift av komplett Windows skrivebord på internett hvor du logger deg på og kan benytte hele systemet. I denne løsningen kan du også få tilgang til andre programmer du ønsker å benytte – en komplett leveranse – tilpasset din bedrift! 

Trenger du ny PC, skriver eller MAC – som kunde hos oss hjelper vi deg med det også!

 

Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale eller vi kan kontakte deg -  

Nytt regnskap/CRM system?

Smart Solution tilbyr og drifter en rekke ulike regnskap og CRM systemer. Hver dag er vi i kontakt med mange brukere av ulike regnskaps og CRM systemer – vi har gjennom mange år fått ta del i mange bruker erfaringer – vi deler gjerne disse!

Info-Easy

Vi har meget godt samarbeid med Info-Easy, som leverer et modulbasert regnskapssystem 

Velg mellom følgende moduler:

-Regnskap
-Prosjektregnskap
-Lønn, Faktura (OLFI)
-E-faktura
-Kasse
-Time
-Diversebilag

- Workflow
- Inngående faktura
- Avstemming
- Kundestøtte
– CRM
- Office Add-in Dokumentarkiv

Les mer om Info-Easy her

 

Uni Micro – kåret til best i test

UniMicro en komplett modulbasert løsning for små mellomstore bedrifter. UniMicro har regnskap, lønn Personal, Contracting, Butikkdata, Faktura CRM, Timeregistrering, Nettbutikk. Tilbyr en komplett løsning, modulbasert ! Har gjennom en årrekke blitt kåret til best i test i PC World. Ta gjerne kontakt med oss for pris på drift!

 

Microsoft Dynamics/Navision

Flere av Smart sine kunder benytter Microsoft Dynamics/Navision – vi har erfaring med å drifte Navision gjennom en årrekke. Microsoft Dynamics er modulbasert og de har en rekke tilgjengelige moduler også CRM.

 

Visma Business/Visma Global

Har stor markedsandel, eier nå også Mamut. Dette er programmer som vi drifter for våre mange regnskapsførere og større bedriftskunder. Krever at du har en dyktig Visma forhandler som bistår i tilrettelegging og finjustering – vi står for drift – og det er vi meget dyktig på. 

Trenger du tips om en forhandler for Visma, kan vi finne den rette for deg – Mamut er vi selv forhandler for.

 

Mamut

Mamut har flere muligheter gjennom tilleggsprogrammet Mamut Online. Dette programmet må Smart Solution klargjøre for de kundene som ønsker å ta det i bruk. Mamut online gir deg tilgang til en rekke ekstra funksjoner via web som synkroniserer og gir tilgang til:

Send og motta elektronisk faktura og kreditnota
- EHF
- PDF mm.
- Timeregistrering, 

Kontaktregister
- Tilbud
- Ordre
- Aktivitet
- Kalender

Java er oppgradert til siste versjon - Nordea

Java er oppgradert til versjon 8. De som benytter Nordea har opplevd noen problemer med å hente filer fra nettbanken. Dette skyldes at Nordea ikke er helt i takt med nye versjoner av Java. Vi har sammen med Nordea funnet en løsning og brukere som benytter Nordea - tar kontakt med Smart Support pr telefon - så vil dere få bistand

Alle andre nettbanker fungerer som normalt - dette gjelder kun Nordea kunder.

Consignor fra Edi-Soft

Consignor vil bli oppgradert i løpet av uke 7. Kunder som benytter Consignor vil måtte benytte ny snarvei til programmet når det er oppgradert. Melding om at oppgradering har funnet sted, vil bli gitt på innlogginssiden vår.

Mvh

Smart Support

AdvisorSmart er oppgradert

Advisor er oppgradert til siste versjon. Både program og database er oppgradert. Dersom du ønsker å benytte den nye integrasjonsmodulen med støtte for Excel og Word, så må denne aktiveres pr bruker. Kontakt vår supportavdeling på 6685 9000 tast 3 og de bistår deg med dette. Modulen vil senere blir installert for alle brukere automatisk, i løpet av uke 8/9 2014.

Mvh

Smart Support

Mamut Business Software er oppgradert

Mamut Business Software er oppgradert for alle våre kunder til versjon 17.2.1115.0

 

For de av våre brukere som benytter Paperless, Magento nettbutikk integrasjon, Siteman integrasjoner, Compello - så er også disse oppdatert og testet.

Flere benytter også Mamut Online, ved oppgradering blir denne stoppet og dere må selv sette den i gang fra Mamut. Mamut Online er også oppgradert til siste versjon. Skulle du ha problemer med å starte Mamut online - kontakt Mamut support eller Smart Support.

 

MVH

SMART Support

Mamut er oppgradert til versjon 17.2.1115

Mamut er oppgradert til siste versjon, som er v. 17.2.1115

Alle kunder som bruker Mamut må benytte ny snarvei fra Startmenyen, den er merket med v. 17.2.1115.


For brukere som benytter PAPERLESS så vil Mamut bli oppgradert innen 10 januar 2014.

 

litt om nyhetene:

    •    Lønnsoppdatering for 2014 (oppdaterte tabeller, satser og skjemar)
    •    Visma Kredittopplysning - integrert nettbasert tjeneste for kredittsjekk og oppdatering av kontaktinformasjon
    •    Mamut Mobile Skanner - ta bilder av kvitteringer og fakturaer, og send dem digitalt til din Mamut Business Software
    •    Visma AutoCollect - direkte integrasjon med Visma Collectors.
    •    Støtte for mottak av eDokumenter via PEPPOL
    •    Tekstmaler ved sending av tilbud/ordre/faktura på e-post
    •    Egendefinerte filnavn på PDF og vedlegg til e-post
    •    Registrere antall produkter direkte når produktene legges til på tilbud/ordre
    •    Nytt design på Mamut Online

Ønsker du mer informasjon om den nye Mamut versjonen, er det mye nyttig å lese på denne lenken.

ftp://dl.mamut.com/download/mbs/17/News/News_170_NO.pdf