Enkelte kunder hos DNB og noen svært få andre banker, opplever utfordring med å automatisk laste filer opp/ned mellom nettbank og Smart Desktop. Primært omfatter det brukere som benytter DNB sin nettbankløsning for bedrift.
-> Det er automatisk opp og ned lasting av filer som ikke fungerer uten Java
Løsning for DNB kunder:
Vi har fått oversendt fra DNB en manuell metode for filhåndtering hos DNB uten Internett Explorer og Java. Denne formidles til kunder som tar kontakt med kundeservice.
For andre brukere som opplever tilsvarende utfordring: Kontakt din bank sin kundeservice og de vil bistå deg med oppsett UTEN Java. Det er viktig å presisere at du som Bedrift-kunde derfor ikke har tilgang til Java.
Årsak:
Bakgrunnen er at Oracle som leverer programmet Java, har endret sine betingelser – programmet kan ikke lenger fritt benyttes av bedrifter (Java er fortsatt gratis for privatkunder). Lisensmodellen fra Oracle er veldig uklar, det har vært utfordringer for nettbanker før, relatert til Java - derfor har nettbanker de siste årene kommet med nettbankløsning som ikke benytter Java. Vi må følge lisensreglene som til enhver tid gjelder for de programmer som er tilgjengelig hos oss.
Vi avventet noe fra DNB, da de før jul bekreftet at de skulle ha en løsning klar. Da DNB rett før månedsskifte februar/mars kom med en løsning – måtte vi fjerne Java fra våre servere.