Nyheter fra Smart Solution AS Siste nytt fra Smart Solution AS din asp leverandør

Viktig om datasikkerhet i koronatider

Visste du at: 

  • det er høytid for datainnbrudd, pishing forsøk nå som de fleste av oss har hjemmekontor?
  • årsaken til datainnbrudd og kryptovirus (ransomware) stort sett kun skjer fordi en ansatt har trykket på feil lenke og gitt fra seg brukernavn/passord
Det er viktig å være på vakt mot svindelforsøk når man sitter på hjemmekontor. Har du opplevd å få en e-post som ber deg oppgi brukernavn/passord? Det hyppigste svindelforsøket (pishing) nå er mail med et varsel om oppdatering av Office365, «Outlook Web App 2020». HUSK: Du skal aldri oppgi ditt brukernavn/passord til noen. 
 
De aller fleste pishing-mailer stoppes i spamfilteret før de kommer til din innboks, men noen kan komme igjennom. For å sikre deg best mulig bør du også ta i bruk to-faktor pålogging.
 
Her kan du lese mer om sikkerhet, noe vi daglig jobber med for deg og dine ansatte. 
 
Vi sikrer hele IT systemet ditt
Husk å logge deg inn på din SmartDesktop™ når du sitter på hjemmekontor, så er dataene dine trygg plassert i datasenteret og ikke på din lokale PC/Mac.
Husk også å installere to-faktor autentisering - bruksanvisning finnes her!
 
Les hva en sikkerhetsingeniør i Sopra Steria skriver i Computerworld om digital sikkerhet i koronatider - her! 
 
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) følger koronasituasjonen tett og publiserer nyheter, varsler og podcastepisoder jevnlig. Her kan du både lese og høre om bl.a. sikkerhet i videokonferanser, passordråd og mye mer. Følg med her! 
 
Digital sikkerhet ved hjemmekontor og koronavirus
Les hvilke råd Nasjonalt cybersikkerhetssenter (NCSC) og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har kommet med her! 
 

Billingstad, 19. mai 2020

 

Nye behov for samhandling via hjemmekontor

Kjære kunde!

Microsoft Teams kan leveres integrert i våre løsninger og med e-post levert sikkert fra vårt datasenter. Med dette får dere en integrert Teams løsning med dagens skrivebord. Husk at man trenger ikke å ha Teams selv for å bli med på innkommende Teams videomøter.
 
Merk: Videomøter må kjøres i nettleser eller Teams-klient fra lokal PC. Lagring i Teams omfattes ikke av databehandler avtalen med Smart Solution.
 
OBS! Viktig når du jobber på hjemmekontor
Vi vil understreke at all lagring og bruk av ekstern lagring gjøres på eget ansvar, og at dette ligger utenfor databehandleravtalen dere har med Smart Solution. Det er viktig å huske på sikkerheten rundt hjemmekontor, og at dokumenter og mail bør holdes i SmartDesktop™. Derfor har vi jobber hardt for å finne løsninger som fungerer i SmartDesktop™ på en trygg måte. 
 
Digital sikkerhet ved hjemmekontor og koronavirus
Les hvilke råd Nasjonalt cybersikkerhetssenter (NCSC) og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har kommet med her!
 
Google Chrome - Fra 24. mars 2020 vil Google Chrome være nettleseren du automatisk kommer til når du åpner eventuelle linker fra mail/etc. Favoritter som er lagret i Internet Explorer overføres automatisk. 
 
Organisering under Covid-19
Med SmartDesktop™ er du og dine kolleger sikret tilgang til bedriften sin It-løsning fra hjemmekontor. Allerede fra torsdag 12.mars kl. 18:00 stengte vi våre kontorer, alle ansatte jobber nå fra hjemmekontor. Vår support er tilgjengelig via vanlige kanaler og vi prioriterer saker etter viktighet, og korona-relaterte supporthenvendelser står høyt på denne listen. Endringsønsker og prosjekter vil kunne oppleve noe lenger behandlingstid som følge av situasjonen. 
 
 
Billingstad, 19. mars 2020 
 

Ta datasikkerhet på alvor!

Vi sikrer hele it-systemet ditt
Løsningen du benytter sikrer hele it-systemet, inkl. din egen arbeidsflate. Før en e-post kommer til deg, har den passert vårt kraftige spam-filter. Den ender opp i et privat, sikkert og overvåket datasenter i Norge hvor alle dine data ligger trygt og sikkert, og back-up tas mens du sover.
 
Enkeltprogrammer på web gir ikke tilstrekkelig sikkerhet
Et skybasert enkelprogram via en nettleser sikrer ikke det lokale nettverk, lagring, backup eller den lokale PCen din. Hva gjør du med de lokale filene som ikke må komme på avveie? Les mer her!
 
DNB Nettbank og Java
Enkelte kunder hos DNB og i noen svært få andre banker, opplever utfordring med å automatisk laste filer opp/ned mellom nettbank og SmartDesktop™. Primært omfatter det brukere som benytter DNB sin nettbankløsning for bedrift.
Les mer her!
 
Ta datasikkerhet alvorlig
Sikkerhetstrusler av ulike slag blir et stadig økende problem, en utvikling vi er svært opptatt av å følge tett. Du er sikret hos oss - les hvordan her!
 
Nyttig lesing fra NSM (Nasjonal sikkerhetsmyndighet):
 
Les om "IKT Ri:sikobilde" her!
Les om løsepengevirus her!
Les om CEO svindel her!
Les om NSMs reisevettregler for digital sikkerhet her!
 
Ikke installert to-faktor autentisering ennå? Gå inn på vår enkle bruksanvisningen her!
 
Billingstad, 5. mars 2020

Øk din sikkerhet med to-faktor autentisering

Den enkeltes passord kan komme på avveie - unngå ubehagelighetene det medfører og aktiver to-faktor autentiseringen nå!

Det innebærer at du må oppgi en engangskode i tillegg til det vanlige passordet ved innlogging. For å logge inn kreves to ting - noe du vet (passordet) og noe du har (mobiltelefon).

Les mer om "Passordanbefalinger fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet" her

Bruksanvisning to-faktor autentisering:

1.  Gå inn på mfa.smrt.no og skriv inn brukernavn/passord
2.  Klikk for logg in og du blir ringt opp - godkjenn ved å trykke #
 
Du har nå aktivisert for to-faktor autentisering med oppringing til mobiltelefonen.
Du kan også velge å bruke appen Microsoft Authenticator som et alternativ. Da unngår du å blir oppringt når du logger inn og trenger kun å trykke "godkjenn" på mobilen din.
 

Her er en bruksanvisning for å installere appen:

1.  Forbli på nettsiden mfa.smrt.no på PC/Mac
2.  Ta frem mobilen - gå inn på Google Play/App Store og søk etter Microsoft Authenticator, last ned og installer
3.  Åpne Microsoft Authenticator og velg "legg til konto". Nå er mobilen klar til å lese QR koden som du straks får opp på PC/Mac'en din
4.  På PC/Mac - velg "Change method"/"Endre metode" til Mobile App og lagre
5.  Gå deretter til "Activate Mobile App"/"Aktiver Mobilapp" og lagre
6. Nå kan du skanne QR koden på mobilen og lagre
 
Gratulerer
- nå har du gjort et stort løft for å øke datasikkerheten i din bedrift.
 
Tips:
Microsoft Authenticator kan også benyttes for å øke sikkerheten din på f.eks. Facebook, Google mm.
 
 

 

 

 

 

DNB Nettbank og Java

Enkelte kunder hos DNB og noen svært få andre banker, opplever utfordring med å automatisk laste filer opp/ned mellom nettbank og Smart Desktop. Primært omfatter det brukere som benytter DNB sin nettbankløsning for bedrift.

-> Det er automatisk opp og ned lasting av filer som ikke fungerer uten Java

Løsning for DNB kunder:

Vi har fått oversendt fra DNB en manuell metode for filhåndtering hos DNB uten Internett Explorer og Java. Denne formidles til kunder som tar kontakt med kundeservice.

For andre brukere som opplever tilsvarende utfordring: Kontakt din bank sin kundeservice og de vil bistå deg med oppsett UTEN Java. Det er viktig å presisere at du som Bedrift-kunde derfor ikke har tilgang til Java.

Årsak:

Bakgrunnen er at Oracle som leverer programmet Java, har endret  sine betingelser – programmet kan ikke lenger fritt benyttes av bedrifter (Java er fortsatt gratis for privatkunder). Lisensmodellen fra Oracle er veldig uklar, det har vært utfordringer for nettbanker før, relatert til Java - derfor har nettbanker de siste årene kommet med nettbankløsning som ikke benytter Java. Vi må følge lisensreglene som til enhver tid gjelder for de programmer som er tilgjengelig hos oss.

Vi avventet noe fra DNB, da de før jul bekreftet at de skulle ha en løsning klar. Da DNB rett før månedsskifte februar/mars kom med en løsning – måtte vi fjerne Java fra våre servere.

 

GDPR - vi er forberedt, er du og bedriften klar?

GDPR - vi er forberedt, er du og bedriften klar?

Fra 25. mai 2018 skjerpes kravet til personvern for norske og europeiske virksomheter med et nytt EU-lovverk. Det vil påvirke alle bedrifter i alle sektorer. Det betyr at lovverket blir tilpasset et stadig mer digitalisert samfunn, men også at man kan risikere bøter for å la være å følge dem.Først og fremst betyr det nye regelverket at man må ha kontroll på dataene sine. De mest vesentlige punktene i det nye lovverket er retten til å bli glemt, rett til dataportabilitet, krav til personvernombud, lovkrav om internkontrollrutiner, dokumentasjonskrav, krav til databehandlere og krav til personvernerklæringer og samtykker.

I praksis betyr det at GDPR direktivet er et samarbeid mellom deg som kunde (behandlingsansvarlig), oss som it-driftsleverandør(databehandler) og programvareleverandøren du benytter (saksbehandlingssystemet). Som databehandler har vi i Smart Solution forberedt oss på dette lenge, og vi vil sørge for at du får en databehandleravtale i henhold til lovkravet.

Fordeler for kunder hos Smart Solution
Fordelene med ASP tjenester er at både PCene (Desktop'en) og og filserveren er en del av ASP tjenesten. Derved er hele lokalnettet og PCene sikret, en stor fordel når du trenger tilgang til personsensitive data når du er utenfor kontoret. Brukere av lokal eller skybasert programvare brukt fra lokale PCer må sikres dette utstyret om det skal benyttes utenfor kontoret. Det kan bli kostbart.

Vi har laget en kort orientering, med noen eksempler på hva de skjerpede personvernreglene som gjelder fra neste år vil bety i praksis.

Kontroll på data - personvern - retten til å bli glemt - rett til å få med seg sine data
Først og fremst betyr det nye regelverket at man må ha kontroll på dataene sine. De mest vesentlige punktene i det nye lovverket er retten til å bli glemt, rett til dataportabilitet, krav til personvernombud, lovkrav om internkontrollrutiner, dokumentasjonskrav, krav til databehandlere og krav til personvernerklæringer og samtykker.

Håndtering av informasjon
GDPR direktivet krever at dere har et aktivt forhold til hvordan dere oppbevarer, behandler og sikrer personsensitiv informasjon, og vil i praksis gjelde all klientinformasjon. Kravene i GDPR direktivet om utlevering av data, retten til å bli glemt samt dataportabilitet kan utløse behov for nye rutiner internt hos dere. Kanskje vil det også utløse nye krav til funksjonalitet i programvaren du benytter. Da er det viktig at de respektive programvare-leverandørene er på banen for å utvikle dette.

Spesielt vil det være to områder som blir viktig:

- Sikre at ikke data kommer på avveie.

Herunder

a. Din praksis med passord og sikring av datatilgang

b. Din praksis med hvordan data blir synkronisert til lokalt utstyr som blant annet bærbare PCer og mobiler, og til eksterne skybaserte lagringsområder.

- Hvor og hvordan du oppbevarer data.

Samtidig må du utpeke hvem som er ansvarlig for databehandlingen og dokumentere hvordan dette håndteres. Som eksempel under punkt 2 må du kunne svare på hvordan du skal møte en klients rett til å bli glemt. Er informasjonen som klienten ønsker slettet lagret i Outlook, kan det være problematisk å møte et slikt krav. Om slike data heller oppbevares i et saksbehandlingssystem, vil du trolig kunne håndtere kravet enklere. Det er med andre ord på tide å stille seg de riktige spørsmålene allerede nå!


For å ivareta den delen av GDPR direktivet som vi som databehandler kan gjøre noe med, er følgende klart:

1.Generell datasikkerhet

2-faktor autentisering for generell økt påloggingssikkerhet for alle brukere.
Det vil si at man ikke kan logge inn til dine data om passordet kommer på avveie uten en bekreftelse fra mobilen.

2. Informasjonsbehandling

Lokalt datautstyr (PC, lokalt e-post program, mobiltelefon og nettbrett skal som hovedregel IKKE settes opp til å synkronisere e-post eller personsensitive data mot Smart tjenesten. Om du likevel ønsker dette, må du bekrefte at mobiltelefon,bærbare PC' og nettbrett som er utenfor avlåst kontorlokale er:

i.   beskyttet med passord eller fingeravtrykks-autentisering
ii.  beskyttet med aktiv antivirus og brannmur løsning
iii. aktivert for fjernsletting om utstyret skulle komme på avveie, og gjøre deg kjent med denne løsningen.

Ikke benytte eksterne skybaserte lagringsområder uten å en databehandler-avtale med den respektive leverandøren som sikrer at du er innenfor GDPR direktivets krav.

Smart Solution leverer progamvareløsninger som administrere rettigheter på mobiltelefon, nettbrett og bærbare/stasjonære PC'er. Kontakt oss for tilbud på dette.


Under finner du en artikkel fra digi tidligere i år som beskriver de nye reglene litt mer i detalj:

Trykk her for å lese artikkel på Digi om GDPR disse 5 tingene må dere ha stålkontroll på!

MERK: Dette er IKKE en juridisk betraktning, men vi har her prøvd å trekke frem områder som er særlig aktuelle for våre kunder. Søk bistand i god tid - vi kan evnt bistå med kontakt til kompetente ressurspersoner/bedrifter som kan bistå dere. 

Brukertips

Microsoft Windows XP – ikke lenger støttet fra Microsoft

Microsoft Windows XP operativsystem er ikke lenger supportert av Microsoft, noe som betyr at sikkerheten ikke lenger er ivaretatt. Vi stopper derfor og supportere dette da vi ikke kan garantere at oppkoblingsprogramvare mot Smart tjenesten støtter, eller gir den ønskede ytelse og sikkerhet over tid. Microsoft har sluttet å sende ut programoppdateringer til 

 

Windows XP.

Hvilke valg har jeg? - oppgradere eller kjøpe ny PC?
For de brukere med en PC som benytter Windows XP, så er det enkleste å bytte ut maskinen og kjøpe ny maskin med nytt operativsystem. Windows lar seg også oppgradere.

 

Iphone – reduser strømforbruket med noen enkle steg

Iphone, her er en link til noen tips som gjør at batteriet holder lenger

 

Oppgradere Citrix klient på lokal PC/Mac

Med jevne mellomrom kan det være fornuftig å oppgradere Citrix klienten på mac eller PC.Her er adressen for å laste ned ny oppdatert programvare: receiver.citrix.com (må gjøres fra lokal maskin)

Slik oppdaterer du for PC:

Det er forholdsvis enkelt å oppgradere Citrix klient/programmet på en PC, last ned ny klient og installer den. Om du får spørsmål om å fjerne det gamle programmet svarer du ja til det.  Re-start så din PC.

 

Slik oppdaterer du for Mac:

Først laster du ned nytt program. Steng så ned Safari eller Firefox (disse må være lukket når du gjør dette) Dobbeltklikk på programmet, og du får du to valg;

Fjerne og installere 

– velg først fjerne

– når den er ferdig med det, dobbelt klikker du på installere.

Programmet sluttfører så installasjonen.Re-start så din Mac

 

Antivirus på lokal PC

Vi tilbyr abonnement på antivirusprogram for å beskytte lokal PC. Vi bistår med installasjon og det koster kr. 30.- pr.mnd/PC. Vi benytter Panda Antivirus. Vi sender link til programmet og det kan da lastes ned og installeres, om bistand er påkrevet så vil Panda sine Norske teknikere hjelpe til, så blir det i orden på 1-2-3!

Bestilles på: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Prisendring fra 1. juni 2014

 

Det skal bare virke

Vi leverer komplette IT-løsninger tilpasset store og små bedrifter

Vi leverer alle IT tjenester du trenger for å få en effektiv arbeidsdag. Vi har siden 2004 levert skyløsninger til små og mellomstore bedrifter, vi løser bedriftens behov om du er enkeltmannsforetak eller mange ansatte. Vi har i dag kunder med 1 til 50 ansatte, ingen bedrift er for liten. Mange av våre kunder startet opp som enmannsforetak og vokser til større bedrifter.

Trygg og enkel hverdag

Vi tar hånd om dine IT behov og sørger for at du kommer sikkert og trygt i gang. Med personlig service og ett kontaktpunkt – blir din IT-hverdag forutsigbar.

Frihet til å jobbe hvor du vil

Med skytjenesten SmartDesktop™ kan du arbeide trygt fra og utenfor kontoret. Med tilgang til internett fungerer tjenesten uavhengig av om du ønsker å benytte PC, MAC eller nettbrett. Du har tilgang til vår vakttelefon med teknisk kompetanse hele døgnet. Med gode back-up rutiner sikrer vi at ingen data går tapt. Våre kunder sikres i tillegg med spamfilter og antivirusprogramvare.

Effektiv og lønnsom drift

SmartDesktop™ er tilpasset bedrifter fra 1-60 ansatte. Løsningen er ferdig installert og kan tas i bruk umiddelbart. Vi sparer deg og din bedrift for tid og ressurser på IT-drift, vedlikehold, programvareoppdateringer og sikkerhetskopiering. Forutsigbar kostnad hver måned! 

Hvordan virker løsningene

Smart Solution AS tilbyr IT-løsninger som vokser i takt med din bedrift. Vi tilbyr alt fra Officepakken inkludert e-post, til drift av komplett Windows skrivebord på internett hvor du logger deg på og kan benytte hele systemet. I denne løsningen kan du også få tilgang til andre programmer du ønsker å benytte – en komplett leveranse – tilpasset din bedrift! 

Trenger du ny PC, skriver eller MAC – som kunde hos oss hjelper vi deg med det også!

 

Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale eller vi kan kontakte deg -  

Nytt regnskap/CRM system?

Smart Solution tilbyr og drifter en rekke ulike regnskap og CRM systemer. Hver dag er vi i kontakt med mange brukere av ulike regnskaps og CRM systemer – vi har gjennom mange år fått ta del i mange bruker erfaringer – vi deler gjerne disse!

Info-Easy

Vi har meget godt samarbeid med Info-Easy, som leverer et modulbasert regnskapssystem 

Velg mellom følgende moduler:

- Regnskap
- Prosjektregnskap
- Lønn, Faktura (OLFI)
- E-faktura
- Kasse
- Time
- Diversebilag

- Workflow
- Inngående faktura
- Avstemming
- Kundestøtte
- CRM
- Office Add-in Dokumentarkiv

Les mer om Info-Easy her

 

Uni Micro – kåret til best i test

UniMicro en komplett modulbasert løsning for små mellomstore bedrifter. UniMicro har regnskap, lønn Personal, Contracting, Butikkdata, Faktura CRM, Timeregistrering, Nettbutikk. Tilbyr en komplett løsning, modulbasert ! Har gjennom en årrekke blitt kåret til best i test i PC World. Ta gjerne kontakt med oss for pris på drift!

 

Microsoft Dynamics/Navision

Flere av Smart sine kunder benytter Microsoft Dynamics/Navision – vi har erfaring med å drifte Navision gjennom en årrekke. Microsoft Dynamics er modulbasert og de har en rekke tilgjengelige moduler også CRM.

 

Visma Business/Visma Global

Har stor markedsandel, eier nå også Mamut. Dette er programmer som vi drifter for våre mange regnskapsførere og større bedriftskunder. Krever at du har en dyktig Visma forhandler som bistår i tilrettelegging og finjustering – vi står for drift – og det er vi meget dyktig på. 

Trenger du tips om en forhandler for Visma, kan vi finne den rette for deg – Mamut er vi selv forhandler for.

 

Mamut

Mamut har flere muligheter gjennom tilleggsprogrammet Mamut Online. Dette programmet må Smart Solution klargjøre for de kundene som ønsker å ta det i bruk. Mamut online gir deg tilgang til en rekke ekstra funksjoner via web som synkroniserer og gir tilgang til:

Send og motta elektronisk faktura og kreditnota
- EHF
- PDF mm.
- Timeregistrering, 

Kontaktregister
- Tilbud
- Ordre
- Aktivitet
- Kalender